Ga naar de inhoud
Adoptidee

Hoe het werkt

Expeditie SuperIDee is een programma waarbij we ervaringsgericht leren stimuleren op basisscholen en binnen het voortgezet onderwijs. Binnen onze aanpak staat de bewezen hogere creativiteit van scholieren centraal. Hun creativiteit wordt gebruikt om uitdagingen van ondernemers op te lossen of in een ander daglicht te zetten. Met Expeditie SuperIDee komen leerlingen al in een vroeg stadium in aanraking met ondernemerschap, wat een bijdrage levert aan de sociale samenhang in hun wijk, dorp of stad. Dit doen we met behulp van het AdoptIDee stappenplan die we hieronder verder toelichten.

Stappen

Stap 1

Kick off

De kick off is het formele startschot van de editie. Op informele wijze leggen bedrijf & docent het eerste contact. Verder wordt alle informatie gedeeld over de Expeditie. Kortom alles wat nodig is om van Expeditie SuperIDee een succes te maken. De opening is ingestoken op volwassenen.

Stap 2

Kick in

Doel van de kick in is dat de ondernemer en de leerkracht afspreken op locatie van de ondernemer voor een nadere kennismaking. Het is belangrijk dat de leerkracht een gevoel krijgt bij wat het bedrijf daadwerkelijk doet. Een rondleiding en uitleg van bedrijfsactiviteiten door de ondernemer draagt hier aan bij. Samen formuleren ondernemer en leerkracht een probleemstelling die geschikt is voor de leerlingen met leeftijd 10 t/m 12.

Stap 3

Bedrijfsbezoek

Tijdens het bedrijfsbezoek maken de leerlingen kennis met de door hun geadopteerde ondernemer. Ook krijgen ze de probleemstelling te horen waarmee ze tijdens Expeditie SuperIDee mee aan de slag mogen gaan en de ondernemer mee zullen helpen. Dit gebeurt bij de ondernemer op locatie, zodat de leerlingen het bedrijf van binnenuit zien. Door middel van een rondleiding in combinatie met uitleg door de ondernemer over de bedrijfsactiviteiten (wat, hoe, waarom en voor wie) en processen (wie doet wat, hoe en waarom) krijgen leerlingen de juiste context mee waarbinnen de probleemstelling speelt. Dit geeft veel richting voor het oplossen van de probleemstelling.

Stap 4

Leerlingen aan de slag in de klas

Gedurende 4 dagdelen gaan de scholieren, in groepjes van 4 tot 5, aan de slag met het uitwerken van een probleemstelling. Dit baseren we op de design-thinking methode, waarbij de leerlingen de volgende stappen doorlopen: 1) brainstormen - 2) Ideeën filteren tot SuperIDee - 3) SuperIDee uitwerken en tot slot 4) SuperIDee verwoorden in een digitale pitch. Voor al deze stappen is digitaal lesmateriaal beschikbaar, waarbij de leerlingen een methode wordt aangereikt zodat zij en leerkracht goed op weg worden geholpen!

Stap 5

Tip Top dag

In deze stap komt de ondernemer in de klas, de groepjes leerlingen presenteren hun pitches aan de ondernemer. De ondernemer kan de groepjes scholieren voorzien van feedback in de vorm van tips en tops. Als afsluiting ontvangen de kinderen een 'Certificaat van Trots' die wordt uitgereikt door de ondernemer zelf. Alle inspanningen verdienen natuurlijk een grote mate van waardering!

Stap 6

AdoptIDee eindevent

Gedurende het project wordt opgebouwd naar de climax en dat is het eindevent. Het eindevent kent een vorm van een dynamische marktplaats. Tijdens deze dag presenteren de leerlingen hun oplossing aan het brede publiek, wat bestaat uit familie van de leerlingen, vrienden en andere geïnteresseerden zoals bijvoorbeeld wethouders en burgemeesters. De einddag start bruisend en kent daarna een vorm van een marktplaats. Iedere ondernemer heeft een stand waar de uitdagingen en alle bedachte oplossingen worden gepresenteerd aan het brede publiek. De einddag wordt publiekelijk georganiseerd, omdat we met AdoptIDee een verbindende factor willen zijn tussen inwoners, onderwijs en ondernemers in de regio!

Voordelen van AdoptIDee:

  • Het onderwijs en bedrijfsleven komt samen, wat samenwerkingen in de regio stimuleert;
  • Leerlingen raken meer gemotiveerd door het werken aan een echte opdracht;
  • Ervaringsgericht leren wordt gestimuleerd, zodat theorie in praktijk gebracht kan worden;
  • Scholieren werken actief aan 21st century/soft skills, digitale geletterdheid en persoonlijke ontwikkeling;
  • Leerlingen leren vroegtijdig het belang van hun bijdrage kennen;
  • Leerlingen worden vroegtijdig geenthousiasmeert over ondernemerschap;
  • Ondernemers leren kritisch kijken naar de kern van hun uitdaging;
  • Ondernemers ontvangen een nieuwe, frisse blik op hun bedrijf en uitdaging;
  • Ondernemers raken gestimuleerd in creatief en out of the box denken;
  • Ondernemers hebben ruime om hun toekomstige medewerkers vroegtijdig te enthousiasmeren over hun branche en bedrijf;
  • Regionale ondernemers worden op de kaart gezet bij jongeren & hun families.
Adoptidee
Met hun oprechte enthousiasme en inzet inspireren de leerlingen mij iedere keer weer! Ik heb besloten dat juist die instelling essentieel is voor kwaliteit van ondernemen en zelfs leven!
Jeroen Bos - Adoptidee

Jeroen Bos

Eigenaar Bossers & Cnossen