Ga naar de inhoud

Wits Noord over hun deelname aan Expeditie SuperIDee

Wits Noord B.V. uit Drachten is een vastgoedonderhoudsbedrijf dat al jaren staat voor kwaliteit en vakmanschap. Met een team van ruim 200 medewerkers zorgen ze dagelijks voor het onderhoud en beheer van vastgoed in de regio. Van schilderwerk tot timmerwerk, van stukadoren tot technisch onderhoud, Wits Noord pakt het aan.

Maar hoe zorg je er als organisatie voor dat je relevant blijft voor de volgende generatie?
Wits Noord vond het antwoord in een samenwerking met AdoptIDee, via het onderwijsproject Expeditie SuperIDee.

 

Wat gebeurt er als je kinderen loslaat op een échte bedrijfsuitdaging?

Expeditie SuperIDee brengt sinds 2018 onderwijs en bedrijfsleven op een speelse manier samen. Kinderen van 10 tot 12 jaar werken acht weken lang aan een vraagstuk van een echt bedrijf. Zo leren leerlingen samenwerken, ontdekken ze hoe een bedrijf van binnen werkt tijdens de bedrijfsbezoeken, luisteren ze naar inspirerende ondernemers op school en presenteren ze hun eigen SuperIDee tijdens een spannende pitch.

 

Ieder jaar een stap verder

Door het succes van het project doen er ieder jaar meer scholen, regio’s en bedrijven mee. Sommige organisaties keren zelfs jaarlijks terug met een nieuw vraagstuk.

Zo ook Wits Noord, dat sinds 2024 deelneemt aan Expeditie SuperIDee en inmiddels twee edities heeft meegemaakt. We spraken Iris Brands over hun ervaringen.

 

“Kinderoplossingen zijn vaak veel logischer”

Waarom Wits Noord meedoet?
“Simpel,” zegt Iris. “De jeugd is de toekomst. Kinderoplossingen zijn vaak veel logischer dan de ideeën die wij als volwassenen bedenken. Ze snappen het concept van ‘out of the box denken’ gewoon beter, daar kunnen wij nog wat van leren.

Daarnaast is het belangrijk om je als bedrijf nú al te verbinden aan je toekomstige medewerkers. En dat gebeurt tijdens dit project niet alleen met de kinderen zelf, maar ook indirect met hun gezinnen.”

 

De uitdaging: hoe bereik je jongeren?

Tijdens elke expeditie formuleren deelnemende bedrijven hun eigen uitdaging.
Voor Wits Noord was dat tijdens de eerste editie: Hoe kunnen we ons bedrijf beter promoten onder jongeren?

Het antwoord van de leerlingen? TikTok!

Zo bedachten ze een mascotte: Witsy de Hamerhaai, die in korte, grappige filmpjes het bedrijf zou promoten.

“Een geweldig idee dat we nog steeds willen uitvoeren,” vertelt Iris. “We hebben er door de drukte nog geen prioriteit aan kunnen geven, maar het staat zeker op de lijst. En we hebben daar de kennis van jongeren zelf ook voor nodig!”

 

De vakmensen van de toekomst

Daarna, tijdens de tweede editie, gingen de leerlingen aan de slag met de vraag: Hoe ziet de vakman of vakvrouw van de toekomst eruit?

De ideeën waren verrassend: van drones die schilderen tot jetpacks met bestuurbare armen en robots die onderhoudsklussen uitvoeren. “Onze uitvoerder zei meteen: ‘Dat zie ik in de toekomst wel gebeuren!’” lacht Iris. “Voor nu zien ze het vooral voor zich hoe een drone langs panden vliegt om locaties te inspecteren voor bijvoorbeeld een offerte.”

 

Leren van elkaar

Wat heeft Wits Noord geleerd van de leerlingen?
De leerlingen hebben vooral de creativiteit van haar en haar collega’s gestimuleerd. “De kinderen hebben een hele rijke fantasie,” zegt Iris. “Wij denken wat meer in hokjes en zij denken out of the box. Daardoor kijken ze heel anders naar dingen dan wij volwassenen en daar kunnen wij van leren. Kortom, met Expeditie SuperIDee leer je van elkaar en dat is ontzettend belangrijk, want samen kom je verder dan alleen!”

 

Twee kwasten in één klap

Naast de creatieve ideeën had Wits Noord nog een ander doel: kinderen enthousiast maken voor technische beroepen. “Het is mooi om te zien dat sommige leerlingen na afloop riepen dat ze schilder of stukadoor wilden worden,” vertelt Iris. “Die zijn zeker welkom over een paar jaar!”

Ook het eindevent was een groot succes. “We hebben meerdere positieve reacties gekregen en vonden het ook leuk om zo kinderen van andere scholen te ontmoeten. Het enthousiasme van kinderen werkt namelijk ook thuis door. Zo is je bedrijf ook nog eens een gespreksonderwerp aan de eettafel en heeft dat invloed op ouders,” vertelt Iris.

 

Een herinnering aan de muur

Wat Iris het mooiste vindt aan AdoptIDee?
“Je ziet leerlingen in hun kracht staan. Hun enthousiasme tijdens het project én vooral het eindevent… Dat móét je van dichtbij meemaken. Na het laatste event kreeg ik zelfs een briefje van een van de leerlingen: ‘I love Wits! Bedankt!’ ‘’ 

Dat vond ik echt super lief. Deze hangt nu ingelijst op ons kantoor.”

“Goud waard”

Zou Wits Noord het project aanraden?
“Zeker,” zegt Iris zonder twijfel. “Die interactie tussen jong en oud, tussen school en bedrijfsleven, dat is goud waard. Leren van elkaar, een samenwerking die beide kanten op werkt.”

 

De toekomst begint vandaag

En dat is precies waar AdoptIDee voor staat: een toekomst waarin onderwijs en bedrijfsleven hand in hand gaan, waarin kinderen hun creativiteit inzetten voor échte uitdagingen, en waarin bedrijven zoals Wits Noord de nieuwe generatie vakmensen inspireren.

 

De jeugd is de toekomst. En die toekomst begint vandaag.

👉 Wil jij ook meedoen aan Expeditie SuperIDee in jouw regio?
Meld je aan

Wits Noord op bezoek in de klas! - Adoptidee
Adoptidee