Hé Ginette, leuk om eens met een bestuurslid te kletsen! Vertel eens: waar heb jij je zoal mee bezig gehouden afgelopen editie?
‘Afgelopen editie heb ik vooral veel meegedacht: hoe kunnen we de edities verder verrijken. En dan met name op onderwijskundig vlak, daar ligt mijn expertise. Daarnaast zijn we tijdens een visitraject, met de andere bestuursleden van AdoptIDee, tot een gezamenlijke toekomstvisie gekomen. Hierbij hebben we veel nagedacht over wat we willen uitdragen maar vooral ook hoe we de toekomst van AdoptIDee voor ons zien.
De afgelopen jaren heb ik bijgedragen aan AdoptIDee door aan te geven wat op onderwijskundig vlak belangrijk is. Sterk aan AdoptIdee vind ik vooral het stukje presenteren, wat de kinderen doen aan het einde van een editie. Dat is heel erg belangrijk voor ze. Met name omdat dat bijdraagt aan het perspectief van de kinderen: ‘wat heb ik gedaan en hoe presenteer ik dat aan anderen’. En ook het doet ertoe wat ik heb bedacht volwassenen hebben interesse in wat ik heb gemaakt. Ook blijven kinderen AdoptIDee beter herinneren door zo’n eind dag.’
Daar kan ik me wel heel erg in vinden Ginette! Denk je dat AdoptIDee zich door de nadruk te leggen op het presenteren van een oplossing onderscheid van andere initiatieven?
‘Het stukje presenteren is misschien niet iets wat AdoptIDee onderscheidt van de rest maar de manier waarop AdoptIDee te werk gaat wel. Tijdens een editie zijn kinderen heel erg vrij in wat voor oplossing ze bedenken. Dat vinden wij ook heel belangrijk want juist op die manier ontstaan de meest creatieve ideeën. Wij bieden wel kaders aan als de docenten of leerlingen daar behoefte aan hebben, maar als ze buiten de kaders willen denken, kan dat ook.’
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan AdoptIDee?
‘Ik ben bij AdoptIDee ingestapt omdat wetenschap, techniek en digitale geletterdheid mij heel erg trekken. Vooral de toepassing van die 3 binnen het onderwijs. Die aspecten spelen een hele belangrijke rol binnen AdoptIDee dus de stichting sluit gewoon heel goed aan bij mijn interesses.
Ook ben ik best innovatief ingesteld. Ik vind het leuk om innovaties te volgen en mijn eigen conclusies daaruit te trekken. Zo valt het mij bijvoorbeeld op dat Nederland wat betreft innovatie heel ver is. Dat zie je terug in heel veel verschillende dingen.’
Heb jij enig idee, door jouw onderwijsachtergrond, hoe het kan dat de creativiteit van kinderen zoveel groter is dan volwassenen?
‘Allereerst is het natuurlijk niet per definitie zo dat volwassenen niet creatief zijn. Dat verschilt heel erg per persoon. Volwassenen weten veel over de wereld en kunnen daardoor hindernissen op de weg zien. Jonge kinderen zijn nog volop in ontwikkeling en leren de wereld kennen en de eindeloze mogelijkheden, daarnaast zijn ze nog erg fantasierijk en kunnen dus goed aan de slag met alle ideeën die ze bedenken tijdens AdoptIdee.’
Dat is een hele logische verklaring en kan hem uit ervaring beamen 😉 Wist jij eigenlijk al op jonge leeftijd wat je wilde worden?
‘Nou, ik vond (en vind nog steeds) heel erg veel verschillende dingen leuk. Toen ik heel jong was was ik gefascineerd door het heelal. Dus het lijkt me logisch aan te nemen dat ik graag astronaut had willen worden haha. Naarmate ik ouder werd kreeg ik er steeds meer interesses bij. Het kiezen van een opleiding werd en daardoor voor mij niet makkelijker op. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de pedagogische academie. Ik ben nog altijd blij met deze keuze en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. Toch merk ik nu dat ik best handig ben met computers en achteraf gezien had ik daar vroeger graag meer over willen leren.’
‘Daar kan ik heel kort over zijn: groeien! Ik wil nog meer regio’s, ondernemers, scholen en kinderen bereiken.’
Dat lijkt me een prachtig doel Ginette. Volgens mij zou ieder kind de kans moeten krijgen om aan een traject als AdoptIDee mee te doen. Bedankt voor het leuke gesprek. In de volgende ‘In gesprek met…’ zullen we kletsen met bestuurslid Jeroen Bos. Stay tuned!