AdoptIDee draait komende editie al voor de 5e keer. Daar zijn we uiteraard mega trots op. Samen met jullie, de AdoptIDee familie, krijgen we het voor elkaar om er ieder jaar weer een feestje van te maken.
In de afgelopen jaren zijn we erachter gekomen dat de AdoptIDee formule werkt. Daarom zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een draaiboek zodat we alle edities kunnen conformeren aan deze formule.
Maar wat houdt deze formule eigenlijk in? We zijn ons er namelijk van bewust dat er al veel nieuwsberichten voorbij zijn gekomen over openingen, bedrijfsbezoeken en einddagen maar het totale plaatje ontbreekt nog een beetje. Daarom nemen we vandaag de tijd om onze formule eens toe te lichten. Voordat we door de stappen heengaan willen we benoemen dat ons doel hierbij is om kinderen meer ‘soft skills’ bij te brengen door hetgeen ze geleerd hebben toe te passen op een actuele probleemstelling van de ondernemer. De kinderen werken in groepjes en dit draagt bij aan het leren samenwerken.
-
- Docent en ondernemer verbinden
Iedere editie begint met een kick-off waarbij de leerkrachten en ondernemers aan elkaar worden gekoppeld. Uiteraard worden beide partijen voorzien van de nodige informatie. Als ondernemer weet je vooraf niet in welke klas je terecht komt en vice versa. Daarom is de kick-off het perfecte moment om kennis te maken en contactgegevens uit te wisselen. Kortom: alles om goed te kunnen beginnen aan een nieuwe editie.
- Docent en ondernemer verbinden
-
- Formulering probleemstelling
Na de kick-off is het tijd voor de gematchte leerkracht en ondernemer om nader kennis te maken. De leerkracht neemt een kijkje in de keuken van de ondernemer. Het is hierbij belangrijk dat de leerkracht een goed beeld krijgt van het bedrijf zelf en de activiteiten die er worden ondernomen. Hij/zij moet de kinderen immers ondersteunen in het bedenken van een oplossing. Na een rondleiding en begrip van activiteiten wordt er gewerkt aan de probleemstelling. Waarbij de ondernemer op inhoudelijk vlak zijn/haar probleem voorlegt en de leerkracht op didactisch vlak de probleemstelling vertaalt naar de doelgroep.
- Formulering probleemstelling
-
- Bedrijfsbezoek en pitch
Nadat alle formaliteiten zijn geregeld kan het bedrijfsbezoek beginnen! Dit is hét moment voor de kinderen om te zien hoe het er in een bedrijf aan toe gaat. Ze zullen kennis maken met de ondernemer, met eigen ogen zien hoe de producten/diensten tot stand komen kortom: een gevoel krijgen bij hun ‘opdrachtgever’. Vervolgens zal de ondernemer de probleemstelling presenteren gedurende dit bedrijfsbezoek. Deze stap binnen de formule heeft dus naast het communiceren van de probleemstelling ook een educatief doel doordat de kinderen leren hoe een onderneming werkt.
- Bedrijfsbezoek en pitch
-
- Kinderen in de klas aan de slag
Zodra de probleemstelling aan de kinderen is gepresenteerd kunnen ze aan de slag gaan met het bedenken van een oplossing. Dit gebeurt aan de hand van het design thinking principe. Einddoel van deze stap is dat de groepjes een pitch maken van hun oplossing en deze presenteren aan de ondernemer. De docent ondersteund waar nodig maar laat de kinderen vooral heel vrij zodat het ten goede komt aan de creativiteit van de kinderen. Wij ondersteunen door het beschikbaar stellen van (digitaal) begeleidend materiaal.
- Kinderen in de klas aan de slag
- Einddag
Na al het harde werk van de kinderen, ondernemers en docenten, en om de editie feestelijk af te sluiten, is het tijd voor de einddag. Op de einddag presenteren de kinderen hun oplossingen aan een brede groep geïnteresseerden, waaronder (groot)ouders, broers, zussen en andere geïnteresseerden.