Rob van Vliet is Business Development Manager Bij Nedmag in Veenmdam. Nedmag haalt magnesiumchloride (magnesiumzoutuit de grond. Tijdens de kick-off van AdoptIdee zal Rob de rol van mad scientist op zich nemen. Hij gaat samen met de kinderen een paar proefjes doen die zij zelf kunnen uitvoeren, niet te gevaarlijk zijn en die visueel aantrekkelijk zijnOok probeert Rob maatschappelijke relevantie en de activiteiten van Nedmag aan de proefjes te koppelen. Rob ziet het als zijn taak de kinderen te enthousiasmeren voor exacte vakken en in dit geval met name het vak chemie.  

Door AdoptIDee komen kinderen in aanraking met chemie en wetenschap 

Het was voor Rob een uitdaging om te bedenken hoe hij scheikundige begrippen kan overbrengen op kinderen van een jaar of tien. Maar hoe langer hij er over nadacht hoe meer hij zich realiseerde dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn en dat hij zelf op deze leeftijd op een laagdrempelige manier met chemie in aanraking kwam 

“Ik ben zelf enthousiast geraakt voor scheikunde door mijn basisschoolleraar. Hij deed simpele proeven met ons in de klas, met batterijen en paperclips, en dat is voor mij de reden geweest om op de middelbare school voor exacte vakken te kiezen. Hierdoor begrijp ik heel goed dat het voor deze groep kinderen erg leuk is om nu al in aanraking te komen met chemie, wetenschap en de maatschappelijke impact hiervan. Waar volwassenen vaak om probleemstellingen heen draaien, kijken kinderen hier juist heel naïef tegenaan. Daarom dus extra leuk dat zij tijdens AdoptIDee hun ideeën kunnen delen. 

Innovatie bij Nedmag 

Bij Nedmag halen ze magnesiumzout uit de grond. Dit magnesiumzout bevat een zoutlaag van het zuiverste soort. Daardoor is Nedmag in staat om zeer hoogwaardige producten te produceren voor talloze toepassingen.  

Traditioneel deed Nedmag niets aan innovatie. Onze toepassingen bestonden alleen uit hittebestendige materialen. Een jaar of tien geleden realiseerden we dat Nedmag niet alleen kan draaien op dit ene product. We zijn toen ‘from scratch’ begonnen en gaan bedenken welke andere magnesiumproducten wkonden maken en welke andere toepassingen er wellicht zijn. We zijn nu gegroeid van een productiegerichte organisatie naar een organisatie gericht op innovatie. Zo maken we nu o.a. calciumchloride voor bijvoorbeeld het maken van kaas en strooizout. We ontwikkelen nu producten voor hoger gesegmenteerde toepassingen zoals voedingsmiddelen en mest gerelateerde producten.

 

Toekomstige rol voor de jeugd op het gebied van innovaties 

Rob denkt dat deze groep kinderen al heel goed weet wat er in de wereld speelt. En dat zij zich heel goed realiseren dat wat zij vandaag de dag doen impact heeft op het leven van nu, maar ook op het leven over 40 jaar“Volgens mij begrijpen kinderen heel goed dat industriële productie ook belangrijk is voor bijvoorbeeld het bouwen van huizen, bruggen en viaductenIk hoop dat de jongens en meisjes van die leeftijd nu al gaan nadenken hoe we deze twee dingen samen kunnen laten gaan; het behoud van natuur en onze mooie aarde, maar tegelijkertijd ook het bouwen van een mooi huis dat niet bij de eerste beste regenbui gaat lekken of omvalt als het een beetje waait. De grote uitdaging, ook voor jonge kinderen, is hoe je dit met elkaar in evenwicht brengt en hier bewust mee bezig kunt zijn. 

 

Rob’s belangrijkste tip: stel vragen en blijf nieuwsgierig 

Rob hoopt dat ze, zo jong als ze zijn, vragen blijven stellen en met elkaar, leraren, ouders in discussie blijven gaan. “Door het stellen van vragen hoop ik dat ze begrip kweken voor de technische problemen die daarbij komen kijken. Neem een simpel voorbeeld als bomenwat doen bomen nu eigenlijk, waarom hebben bomen bladeren, wat doen die bladeren dan, wat kun je verder nog meer doen met bomen en hoe snel groeien bomen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat de fotosyntese genoeg door blijft gaan zodat er genoeg zuurstof gevormd wordt en dat de CO2 opgenomen wordt? Hoe kunnen we de hele wereld wat circulairder maken? Door het stellen van dit soort vragen leren ze nadenken over deze problematiek. Ook hoop ik ze te stimuleren tot het maken van een studiekeuze waar ze dit daadwerkelijk bespreken en waar ze leren hierover na te denken.